Det fremgår af tilsynsførendes rapport, at undervisningen på Ida Holsts Skole står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Ida Holsts Skoles delmål i fagrækken følger normalt folkeskolens trinmål.
Det kan endvidere oplyses, at den enkelte elevs skoleforløbs slutmål evalueres ved aflægning af folkeskolens afgangsprøver i dansk, matematik, engelsk, tysk, fysik-kemi som obligatorisk for alle elever. Endvidere skal elever på 9. klassetrin ved udtræk prøves i biologi eller geografi, samt i historie, kristendomskundskab eller samfundsfag.
Elever på 7.- 9. klassetrin modtager karakterer to gange årligt til forældregennemsyn. Disse karakterer følges ofte af skriftlige faglærerkommentarer. Endvidere er det muligt at tilgå mødeprocent/fraværsprocent digitalt via ForældreIntra/Netprotokollen.
Der gennemføres årligt terminsprøver på 8.- og 9. klassetrin, hvor eleverne møder størstedelen af de fag der indgår i de skriftlige afgangsprøver på 9. årgang.
På årgangene 0. – 6. kl. udarbejdes diagnosticerende tests i Dansk og Matematik. Resultaterne danner grundlag for eventuelle faglige indsatsområder omkring den enkelte elev, hvor skolens læsevejleder bistår med faglig vejledning. Forældrene informeres mundtligt i forbindelse med forældrekonsultationerne.
Der afholdes løbende evalueringer i lærerteams, hvor der udveksles erfaringer om klassen og den enkelte elev.
Årligt afholdes der i 0.-7. kl. to skole/hjem-samtaler, og omkring disse aktiviteter gennemfører faglærerne typisk formøder, hvor den enkelte elevs standpunkt gennemdrøftes, bl.a. med henblik på at finde fremadrettede muligheder, som kan drøftes med elev og forældre.
I 7.-9. klasse afvikles der i efteråret samtaler med den enkelte elev, hvor der efterfølgende udarbejdes målsætninger. I foråret afholdes der traditionel skole/hjem-samtale, som følger op på elevsamtalen og de beskrevne målsætninger.
Generelt udarbejdes der jævnligt, og minimum hvert tredje år en skriftlig undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt forholdene omkring det psykiske og æstetiske miljø på skolen for dens elever.
I skoleåret 2022/23 har skolen udarbejdet undervisningsmiljøvurdering omhandlende alle skolens elever. Resultaterne har været drøftet i lærerteams og det pædagogiske råd. Eleverne udtrykker stor tilfredshed med deres hverdag på Ida Holsts Skole. Fagligt og socialt befinder den enkelte elev sig godt, herunder kan konstateres, at skolen generelt ikke har problemer med mobning. Efterfølgende har primær- og sekundærlærerne omkring den enkelte klasse udvalgt fokuspunkter, som man fremadrettet arbejder videre med. Det tekniske personale udbedrer snarest mindre fysiske mangler – større fysiske mangler tages med i den mere langsigtede planlægning.
Endvidere arbejdes der løbende med at sikre forældretilfredshed, hvor en tæt og konstruktiv dialog mellem skole og hjem er et vigtigt element. Generelt udtrykker skolens forældre stor tilfredshed med skolen, dens hverdag og værdier.